Proktologia

Proktologiadziedzina chirurgii zajmująca się chorobami jelita grubego i odbytnicy. Są to choroby zapalne i nowotworowe. Objawy tych chorób są często bardzo uciążliwe i długotrwałe, mają charakter nawracający. Ropne wycieki z odbytnicy, zmiany ropne sączące w okolicy odbytu, ropnie płytkie i głębokie, bóle odbytnicy, a także nietrzymanie stolca i gazów związane z wiekiem, po urazach oraz po porodach, a także krwawienia. Jedną z wielu metod diagnostyki jest USG przezodbytnicze.

dr n.med. Maurycy JONAS - chirurg ogólny, gastrolog, proktolog

Specjalista w zakresie chirurgii ogólnej i medycyny transplantacyjnej. Zajmuje się również gastrologią i proktologią.
Wykonuje badania endoskopowe górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego oraz drobne zabiegi chirurgiczne (usunięcie zmian skórnych, tłuszczaków, itp.).
Kwalifikuje i wykonuje pełen zakres zabiegów z chirurgii ogólnej w tym operacje przepuklin pachwinowych i brzusznych – również met. laparoskopową, żylaków kończyn dolnych, żylaków odbytu, usunięcia pęcherzyka żółciowego met. laparoskopową, usunięcia nerki, resekcji jelit z powodu choroby nowotworowej, usunięcie tarczycy.

Szczególne zainteresowanie naukowe i zaangażowanie poświęca przypadkom leczenia guzów nowotworowych wątroby. Wszystkie poważne zabiegi operacyjne wykonywane są w warunkach szpitalnych.

Czym zajmuje się proktolog?

Proktolog jest lekarzem zajmującym się chorobami powstającymi w końcowych odcinkach układu pokarmowego – czyli w jelicie grubym i odbytnicy. Mogą to być schorzenia o charakterze zapalnym lub nowotworowym.

Jakie niepokojące objawy powinny nas skłonić do wizyty u proktologa?

Do proktologa powinniśmy się zwrócić, kiedy pojawiają się następujące objawy:
- kłopoty gastryczne – zaparcia, problemy z trzymaniem stolca, gazy,
- uczucie rozpierania,
- gwałtowne i ostre bóle w układzie pokarmowym,
- ropne wycieki z odbytnicy i widoczne zmiany ropne w jej okolicach, krwawienia, krew w stolcu.

Jakie schorzenia leczy proktolog?

Szczelina odbytu – jest to pęknięcie, bądź owrzodzenie błony śluzowej kanału odbytu – może powstać przez uszkodzenie mechaniczne, ale mogą ją także wywołać choroby gastryczne, skutkujące zaparciami i biegunkami, wskutek czego w odbycie powstają szczeliny. Szczeliny odbytu proktolog leczy odpowiednią dietą, lekami zmiękczającymi stolec, lekami przeciwzapalnymi oraz lekami, które obniżają napięcie zwieraczy. Przy braku skutku leczenia w taki sposób, stosuje się zabiegi chirurgiczne.

Hemoroidy (link do leczymyhemoroidy.pl) wewnętrzne i zewnętrzne – do ich objawów należą krwawienia podczas wypróżniania się, swędzenie i bóle odbytnicy. Wewnętrzne hemoroidy są nabrzmiałymi żyłami, znajdującymi się na ścianach odbytu – ich pojawienie się łatwo zauważyć poprzez ślady krwi i śluzu na papierze toaletowym i bóle przy wypróżnianiu. Z zewnętrznymi hemoroidami natomiast możemy mieć do czynienia w przypadku występowania podrażnień skóry i skrzepów wyczuwalnych pod nią, w okolicach odbytu. Po zbadaniu odbytu przez proktologa, hemoroidy leczy się przez stosowanie odpowiedniej diety, maści i środki zmiękczające stolec. Niekiedy jednak potrzebne są inne metody – podwiązanie hemoroidów opaskami lub specjalne zabiegi mające na celu zniszczenie hemoroidów.

Ropień okołoodbytniczy – jest to zbiornik ropy, który rozwija się w pobliżu odbytu. Można go rozpoznać przez uwypuklenie w okolicach odbytu i zaczerwienienie skóry. Objawami tego schorzenia są silne pulsujące bóle odbytu, pojawiające się podczas siedzenia, kaszlu lub w trakcie wypróżniania się. Nieleczone zakażenie spowodowane przez ropień może wywołać gorączkę i dreszcze oraz wycieki ropy z odbytu lub z jego okolic. Ropień leczy się przez zabieg chirurgiczny, a następnie stosowanie diety bogatej w błonnik oraz odpowiednią higienę odbytu, wspomagane środkami farmakologicznymi.

Kłykciny kończyste – są to brodawczaki weneryczne, spowodowane przez zakażenia powstałe na skutek kontaktów seksualnych, wywołane wirusem brodawczaka ludzkiego. Powodują one powstawanie narośli w okolicach narządów płciowych i odbytu. Charakterystyczne dla kłykcin kończystych odbytu są: pieczenie, swędzenie, wilgotność oraz krwawienia przy wypróżnianiu się. Po wycięciu i zbadania kawałka zakażonej tkanki stosuje się leczenie farmakologiczne, a gdy ono okaże się nieskuteczne – metody chirurgiczne, takie jak krioterapia, wycinanie, czy też metody laserowe.

Wybrane pozycje cennika:

• Konsultacja proktologa 120 PLN